Ook in 2020 gaan we weer met de jeugd aan de slag!!

Woensdag, 11 december 2019

Ook in 2020 wil de jeugdactiviteitencommissie van H.S.V. St. Petrus weer diverse cursusdagen houden waarin aan de jeugdige vissers de eerste beginselen van de vistechniek worden uitgelegd en aangeleerd en een vervolgcursus voor hen die in 2019 al hebben deelgenomen.
De ervaring heeft ons geleerd dat we de groep niet te groot moeten maken, als we de aandacht van elke deelnemer aan de cursus volledig willen benutten. Daarom is het van belang dat je tijdig contact opneemt met de coördinator en je bij hem opgeeft voor de basiscursus dan wel vervolgcursus zodat we tijdig een overzicht hebben van het aantal deelnemers en wanneer we kunnen starten.
Ook in 2020 willen wij met en voor de jeugd iets doen voor onze geweldige vissport.

Start

De start van de cursus is in maart al naar gelang van het aantal deelnemers zullen we nog bekijken of we met de basis of gevorderden starten.
In onderling overleg zullen we tijdstip en dag vaststellen om een zo gunstig mogelijke periode uit te zoeken.

Wat heb je nodig?

Je kunt in het begin gebruik maken van een leenhengel van de vereniging. Voor je basismateriaal  (als je verder wilt gaan) dien je zelf te zorgen. Je hebt o.a. nodig een vaste hengel insteek/oversteek van 4-6 meter (5 meter is ideaal), 2 dobbertjes van ca. 1,5 gram, rolletje vislijn dikte 12/14, haakjes 10 stuks grootte 18, 16 en 14, tuigenrekjes, doosje zachte knijploodjes, peilloodje, hakensteker, toprubbertjes en dobberrubbertjes, madendoosje, voeremmer en eventueel een viskoffertje, opbergtas of iets anders om je spullen in op te bergen.

Wat gaat het kosten?

Voor de deelname aan de cursus beginnend visser vragen wij naast het lidmaatschap van H.S.V. St. Petrus geen bijdrage. De materialen voor het maken van tuigjes of onderlijnen, drank e.d. worden gratis verstrekt

Wat is er verder nog belangrijk?

Als je aan de cursus deelneemt vragen wij om je volledige inzet, dat je de stof die opgegeven wordt om thuis te leren en uit te voeren ook daadwerkelijk maakt en als je vragen hebt ook daarmee voor de dag komt en natuurlijk dat je plezier hebt in het vissen en alles wat daaromheen voor het milieu van belang is!
Aanmelden bij het afhalen van je vergunning of telefonisch bij Lei Hofkens 0475-326707 na 18.00 uur.

Ook in de koude wintertijd kun je werken aan je visplezier voor als het weer beter wordt!

Nu je niet kunt gaan vissen omdat het te koud is of de vijver of plas waar je normaal op gaat vissen dichtgevroren is, is het nu de tijd om al je visspullen een grote schoonmaakbeurt te geven. Na het schoonmaken kun je nog altijd gaan vissen.
In je viskoffer, opbergtas of waar je de visspullen ook in bewaart komt altijd wel rommel te zitten die er niet in thuis hoort o.a. zand, modder, vocht, resten van aas en dergelijke… Ruim het op!
Begin met je hengels een wasbeurt te geven en alle vuil en vastgekoekt slijm en schubben met een lauw sopje er af te halen. Ook de busverbindingen aan de binnenkant dien je goed schoon te maken dit kan bv gemakkelijk met een oude tandenborstel. Laat alles goed drogen voordat je het weer opbergt.
Ook oude lijnen en lekke dobbers dienen vervangen of eventueel gemaakt te worden, let ook op uitgerekte elastiek waarmee je de lijn op je topdeel vastzet of die vervangen moet worden.
Maak ook je viskist of bewaarbox zelf eens goed schoon haal alle materiaal er uit en verwijder grondig alle vuil met een vochtige doek, vergeet hierbij niet de laatjes, vakjes en hoekjes. Verwijder alle spullen die je niet nodig hebt en kijk meteen of er roestig of onbruikbaar materiaal bij zit dat vervangen moet worden. Neem voor deze klus ruim de tijd. Goed onderhoud van je visspullen is een bittere noodzaak.
TIP: wil je iets nieuws kopen, koop dan goed materiaal of spaar iets langer zodat je genoeg geld hebt en achteraf geen spijt krijgt...