Jeugd

Jeugdopleiding

Jarenlange begeleiding en het opzetten van verschillende programma’s met theorie en praktijklessen voor jeugdvissers hebben ons geleerd dat kinderen bij het theoretisch gedeelte heel snel afgeleid zijn en daardoor eerder afhaken omdat ze een en ander niet interessant en boeiend genoeg vinden.
Wij geven de laatste jaren uitsluitend praktijk aan het water, bij slecht weer (komt zelden voor) kunnen we terecht in een ruimte direct bij ons viswater waar dan de materialen gecontroleerd kunnen worden en eventueel wat theorie op een leuke manier doorgenomen kan worden.
Vanaf de laatste vrijdag in april tot de vrijdag voor de grote schoolvakantie vissen wij iedere vrijdag van 18.00 tot 20.00 uur met onze jeugdvissers zodat als de grote vakantie begint we ervan uit kunnen gaan dat elk vissertje zelfstandig kan gaan vissen en hij nog meer kan genieten van de vakantie.
Tijdens deze praktijklessen leren ze aan het water hoe ze een hengel moeten optuigen, een tuigje maken, het aanzetten van een haakje, landen van een vis en het onthaken, maar ook het schoonhouden van de visplek en het milieu komen aan bod, kortom alles wat nodig is om op een goede manier bezig te zijn met het vissen met de vaste stok en er vooral plezier in te hebben..
We gaan er niet vanuit dat we een kampioen moeten opleiden die aan wedstrijden gaat deelnemen maar vooral van het kind zijn en kiezen voor het opleiden van een vissertje die plezier heeft om aan de waterkant te vertoeven met vriendjes en het leuk vindt om een vis te vangen maar dat dit zeker geen must is, als hij/zij zich verder wil ontwikkelen zal de jeugdvisser dit zelf wel aangeven en kan nog altijd kiezen voor een intensiever begeleiding.
We kunnen natuurlijk aan de waterkant wachten tot er een vissertje komt opdagen maar dat werkt niet. Om de jeugdvisser naar het water te krijgen hebben we de ervaring dat veel ouders niet bekend is dat er voor de jeugdvissers de kans bestaat om een en ander aan het water te leren, het beste is het als door een van de enthousiaste jeugdvissers aan vriendjes wordt doorverteld dat er de mogelijkheid is om aan de lessen deel te nemen.
Natuurlijk speelt ook het kostenplaatje een rol, wij gaan ervan uit dat er voor aas, voer en wat te drinken wordt gezorgd, een afsluitend kampioenschap met prijzen en een drankje en hapje en ook reservemateriaal moet natuurlijk voorhanden zijn en kost geld, door steun van diverse sponsors is dit nog steeds mogelijk.

Voor inlichtingen of advies kunt u altijd contact opnemen via
e-mail: d123hofkens@ziggo.nl
of telefoon 0475-326707