Wedstrijdreglement

Wedstrijdreglement HSV St. Petrus Leeuwen-Roermond

1.Hengellengte max.10 m. totale lengte hengel en snoer max.19 m.
Meerdere topsets mogen opgetuigd zijn, deze mogen niet beaasd zijn en zich niet boven het viswater bevinden.
Tijdens het vissen mag men met een aparte hengel cuppen. (max. even lang als toegestane hengellengte).
De eerste 4 wedstrijden worden gevist met de vrije hengel.(hengel en hengellengte vrij).
2.Het gebruik van muggenlarven en rode maden is niet toegestaan.
3.Visvlonders mogen alleen met de voorpoten in het water staan.( Schippershaven op betonvlonder).
4.1e signaal voeren en vissen; 2e signaal einde wedstrijd.
5.Zwaar voeren (plonsen) is alleen toegestaan bij aanvang van de wedstrijd, tenzij de wedstrijdcommissie anders beslist.
6.De gevangen vissen dienen in een goed verankerd net (minimaal 2,5m.) bewaard te worden tot de weegploeg ter plekke is. Verzwaring van het net dient aan de buitenkant bevestigd te worden.
7.Alleen maatse vissen en vissen zonder maatbeperking mogen ter weging worden aangeboden .Beschermde vissoorten ,snoek, snoekbaars, paling en meerval moeten direct worden teruggezet.
8.Alleen levende vissen worden gewogen/geteld, naar verhouding te veel dode vissen kan leiden tot uitsluiting van de wedstrijd.
9.Winnaar van de wedstrijd is degene die het meeste gewicht heeft gevangen( minste punten); bij gelijke stand wint degene die het dichtst bij het midden van het vak zit, de prijzen gaan om en om per vak.
Per vak hoogste gewicht 1 punt,2e gewicht 2 punten enz. Niet gevist 15 punten.
10.De laatste 4 wedstrijden tellen mee als koningswedstrijd; koning is degene die in 3 van de 4 wedstrijden de meeste vissen gevangen heeft ( grondels tellen alleen voor gewicht mee).Het laagste resultaat valt af; bij gelijke stand wint de visser die in één van de 4 wedstrijden het hoogste aantal vissen gevangen heeft. Is dit ook gelijk dan beslist het lot.
11.Visser van het Jaar is degene die in max. 10 van de 12 wedstrijden tezamen het laagste aantal punten heeft.Bij 12 geviste wedstrijden vallen de 2 slechtste resultaten af. Bij gelijke stand wint de visser die het hoogste gewicht over 10 wedstrijden heeft gevangen.
12.Prijzen dienen na de wedstrijd persoonlijk te worden afgehaald, anders gaat de prijs naar de volgende in de uitslag, tenzij men zich vóór de wedstrijd afmeldt bij de wedstrijdcommissie.
13.De inleg is €20,- voor alle wedstrijden tezamen of €10,- voor alleen de vrije hengelwedstrijden.
14.In zaken waarin dit reglement niet voorziet beslist de wedstrijdcommissie en/of het bestuur.
15.De vereniging/bestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade ontstaan vóór, tijdens of na de wedstrijd.
16.Om voor de eindprijzen in aanmerking te komen dient men aan de helft +1 =7 van de clubcompetitiewedstrijden deelgenomen te hebben.( 4 vrije hengel wedstrijden 3 eindprijzen op punten, 1 afvaller).
17.Het loten vindt één uur voor aanvang van de wedstrijd plaats. Wanneer men niet tijdig aanwezig is/kan zijn, gelieve te bellen naar 06-19142769 (Henk) of 06-40420214 (Thei) voor deelname aan de loting.
18.De marathonwedstrijd wordt gevist met de vrije hengel.
19. De koppelwedstrijd wordt na de competitie gevist met de vrije hengel.
20.Het (herhaald) niet naleven van dit reglement en onsportief gedrag (door 2 commissieleden geconstateerd) leidt tot diskwalificatie, uitsluiting van meerdere wedstrijden, of in het uiterste geval tot royement als lid van de vereniging; het besluit daartoe te nemen door het bestuur.
21. Gevist wordt in 2 vakken (vak 1 en vak 2); het loten gebeurt vooraf.
22.De vissers zijn verdeeld in een groep A-vissers en een groep B-vissers.
23.Per vak 4 prijzen waarvan er minimaal 2 in de B-groep vallen mits er 4 of meer B-vissers in het vak zitten, bij 3 of
minder B-vissers in het vak valt er minimaal 1 prijs in het vak.
24.Meedoen is instemmen met dit reglement.

Versie april 2024